torsdag 15 maj 2014

Sno inte mina bilder tack!

Allt för ofta ser jag att mina bilder, kompisars bilder eller någon annans bilder spridas hej vilt över internet.  Jag blir lika besviken varje gång någon av mina bilder dyker upp på instagram eller facebook utan att personen som lagt upp bilden frågat eller ens namngivit mig som fotograf, vilket jag tycker är det minsta man kan göra.

För ett tag sedan stötte jag på denna länk;  http://www.theguardian.com/media/greenslade/2013/nov/26/news-photography-medialaw

Här lyfts flera vanliga bortförklaringar till varför man publicerat någon annans bild och vad som egentligen gäller. Definitivt värt att läsa innan man "lånar" en bild.

För mig handlar det inte om att jag ska synas över allt när jag lägger på mitt namn på bilderna utan om att folk förhoppningsvis inte slänger runt med bilderna på samma vis som de kanske skulle gjort annars. Men även om att folk ska se att det är jag som tagit en bild och om man skulle gilla det man ser så har man lätt för att kunna kontakta mig. Jag skulle väldigt gärna kunna ha fotografering som en hobbyverksamhet inte bara en hobby. Då krävs det att man får ut sitt namn. 

Så snälla du respektera detta då det är mycket tid och även pengar som ligger bakom bilderna jag och många andra producerar.

Kram på er ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar